8. den cesty Ivana Burkerta do Oděsy

27. srpna 2021

den 8.
Celou noc pršelo. Už večer kolem deváté jsme se před deštěm schovávali do  auta. Předpověď počasí říkala, že kolem sedmé přestane pršet a opravdu v půl osmé už ani kapka a sluníčko začíná příjemně hřát . Kromě každodenní rutiny ještě dotahuju dráty na předním kole, loučíme se s kachnama a v devět vyrážíme směr Rijeka. Na druhém kilometru si Ivan bere bundu, protože ve stínu údolí ještě takové teplo není. Na pátém kilometru začíná první stoupání a proto měníme nastavení klik. V deset hodin přijíždíme do Idrije. Tady si děláme menší přestávku, Ivan fotí hrad a já jdu dokoupit nějakou zeleninku a pečivo. Mezitím co nakupuji ,Ivan už frčí do kopců za městem. Za chvíli ho stíhám a nemůžu ho nikde dojet, až mám podezření že někde špatně odbočil, nebo jsi někde odskočil a já jsem ho přehlédl. No nepřehlédl, ten Janek  za tu chvíli ujel v těch kopcích 10 km a to si ani nepřehodil šlapky i když jsem ho vybavil imbusákem. To prostě nechápu. Ve vesnici Godovič si bere něco suchého na sebe, kousne dvakrát do chleba a jede dál. Odtud se krajina mírně vlní a cesta ubíhá celkem svižně. Ve 12:45 přijíždíme do Planiny  a já se jdu podívat do "Planinské jamy" . Je to jeskyně, kde je největší podzemní soutok dvou řek v Evropě. Jeskyně je sice volně přístupná ale bez průvodce tady toho moc neuvidím. Po pár metrech mizím v úplné tmě a tak jsem alespoň udělal pár nočních snímků. Ivan mezitím dostal bezva nápad a v Planině odbočil doprava, že prý to vezmeme přes Predjamský hrad. On asi těch kopců nebude mít nikdy dost. Ale stálo to za to. Hrad postavený ve skále na opravdu zajímavém místě. Pak projíždíme Postojnou, ale návštěvu jeskyně vynecháváme, protože by to zabralo tak tři hodiny a my bysme ještě rádi dneska někam dojeli. Ve vesnici Pivka ještě rozmýšlíme, kterou cestou se vydat, zkoumáme výškový profil a nakonec volíme tu kratší. Před Ilirskou Bistricou se na zítra chystá trať na závody do vrchu a potkáváme i několik závodních speciálů. Ivan už má v nohách přes sto kilometrů, ale rád by ještě dneska dojel do Chorvatska. Kolem šesté večer opravdu přejíždíme hranice a začínáme hledat sleeping parking. Před sedmou po 123 kilometrech parkujeme na lesní cestě, dáváme si zasloužené pivo a pouštíme se do vaření. K večeři se dnes podává svíčková s gnochi a šopský salát. No a zítra snad uvidíme moře.

trasa cesty: https://mapy.cz/s/lufukeduse

Po dnešku máme odjeto 937 km. Tak nám držte palce, ať zítra přehoupneme tisícovku.