6. etapa: Jeseník - Ostrava

Trasa: Jeseník – Vrbno pod Pradědem – Bruntál – Leskovec nad Moravicí – Opava – Hlučín - Ostrava
Délka trasy: 129 km

4. Červen 2019

Ráno hybaj z postele, snídaně a na náměstí v Jeseníku, kde se s námi rozloučila paní starostka Zdenka Blšťanová. Dnes to bude oproti včerejšku kratší, ale jen o 3 kilometry. Jen aby…

Pepu, který se nám po pádech pěkně vybarvil v obličeji, na stehnu, na kolenou a kde všude, nahrazuje Ivan Burkert, který toho má na vysokém kole opravdu hodně za sebou. Chtěl jsem ho představit dnes, ale musím to nechat na příště, protože máme aktualitu. Už od Aše jsme peloton trochu mezinárodní, jede s námi totiž Jaro Špik z Nižné Polianky z východního Slovenska, provozovatel lyžařského vleku a letní plovárny. Už vloni jel polovinu tour, letos celou. Pozval ho Saša Fedoročko (viz 3. etapa). Aby Jarovi nebylo smutno, pozval další tři kamarády ze své vesnice. Braňo Kavuľa, Damian Novak a Stano Duleba včera po práci skočili do auta, vydali se do Ostravy, kam dorazili v noci, nad ránem je kamarád dovezl do Jeseníku, a tak s námi vyrazili na trať. Teď, když píšeme naši zprávu, už jedou zpátky domů. Chalani, ďakujeme vám, bolo to bezva.

A ještě jedna dobrá zpráva: Ing. Zdeněk Vích, CSc., ekonomický náměstek Národního zemědělského muzea, si včera trasu trochu změnil. Kdesi na náměstí se zastavil, načež k němu přistoupil jeden místní a ptal se, co to má za dres. Když mu to Zdeněk vysvětlil, sáhl ten dobrý muž do peněženky a dal mu na naši akci stovku. Někdy stačí i sto korun na to, aby se vám udělalo dojemno.

Tak a na trat‘: Do Vrbna pod Pradědem jsme museli přes Rejvíz, 9 kilometrů jen a jen do kopce, pěkně jsme se rozdýchali. Pozdravil nás pan starosta Petr Kopinec, my se v parku posilnili chlebem se škvarkovou pomazánkou a ovocem. V Bruntálu bylo na náměstí nevídaně lidí, také nás sem dojela více než stovka. Při osvěžení nás přivítal pan druhý místostarosta Bc. Martin Henč a my měli dost času dát si v cukrárně i kávu, alespoň ti, jimž ještě srdce nebušilo v dostatečném kvapíku. Leskovec nad Moravicí, ale hlavně nad přehradou Slezská Harta, byla nejmenším sídlem, kde jsme dnes zastavili, zato nás paní místostarostka Simona Hovadíková přivítala mimořádným štrůdlem v místní restauraci. Pak dál do Opavy, výstavného města s krásným náměstím, kde na nás čekal náměstek primátora pan PhDr. Igor Hendrych PhD. Dlouho jsme se nemohli zdržet, spěchali jsme do Hlučína. Tady to mělo jednak očekávaný průběh milým přivítáním pana starosty Pavla Paška a místostarostky paní Petry Rezáčové, jednak nečekaným vystoupením klubu společenského tance, který vede Jakub Davídek. Vystoupily děti kolem deseti let a vystřihli ukázky společenských tanců jako lvi a lvice salónů. Ale pozor! Pak přišel workshop: Jakub Davídek řadu z nás přemluvil, abychom sundali tretry, nastoupili na plac na náměstí a začala výuka moderních tanců. Po sto dvaceti kilometrech! Tohle jsme zažili poprvé. Skvělé!

Do Ostravy jsme přijeli v dobrém rozmaru a rovnou do hotelu a na večeři, kterou si dnes zasloužíme.

Poznámka na závěr: Jestli křižovatkami a městy projíždíme bez problémů, je to zásluha dopravní policie. Ti, co jezdí na mašinách, jsou opravdu profíci. A k tomu dva dobrovolníci, kteří s námi jedou už od Aše, berou to jako hobby nebo jako příspěvek k naší akci nebo jak, ještě o nich bude řeč.

Na konec jedna poznámka k vysokému kolu. Že Pepu nahrazuje tu a tam Ivan Burkert, už řečeno. Že nás na vysokém kole doprovodil kolem Velin  na vysokém kole Jirka Valenta, už napsáno. Dnes nás v protisměru minul neznámý cyklista na vysokém kole, aniž by zastavil. A konečně – někde u Bruntálu nás dojel Dušan Oháňka z Klubu českých velocipedistů Hrabová na vysokém kole a pokračoval s námi. A pak že nerostou…

Jan Králík

P.S. Tři slovenští kluci jsou už ve vlaku, když jsme se teď dozvěděli, že ze stejné obce je přijeli vystřídat další čtyři cyklisté. Zůstali v Nižné Poliance ještě nějací? Letos se dějí věci :-)

fotogalerie

4.června 2019

Z Jeseníku vyrazíme na nejvyšší obydlené místo letošní cyklotour na 780 m.n.m. vysoko ležící Rejvíz. Zde jenom projedeme a v kopcích Hrubého Jeseníku i Zlatohorské vrchoviny dojedeme do Vrbna pod Pradědem. Po takovém perném začátku etapy nabereme síly na poslední dnešní větší stoupání za městem na lesní cestě a zbytek etapy pak už bude víceméně z kopce. Další zastávkou je Bruntál, již tradiční místo, kam cyklotour zajíždí celkem často a místní naši myšlenku hodně podporují. Dáme zde pozor na zubaté žáby a pokud nás žádná nekousne tak vyrazíme k vodní nádrži Slezská Harta. Myslím, že na koupání čas nebude, ale na břehu Slezské Harty v Leskovci nad Moravicí bude naše další zastávka. To už dávno budeme v Nízkém Jeseníku, který budeme opouštět cestou směrem na Opavu. To už budeme sjíždět pěkně z kopce a v Opavě si velmi rádi zastavíme, abychom se rozhlédli po místním centru města. Pak už po úpatí Opavské pahorkatiny a po břehu řeky Opavy budeme uhánět do Hlučína. To je dnešní poslední zastávka. Okoukneme zámek a hradby a budeme pokračovat do Ostravy, která bude na dohled. V Ostravě dnešní etapa končí, a tak si užijeme příjemný večer v černém srdci naší republiky.

Itinerář etapy

Ostrava      Prokešovo náměstí

Podrobná trasa

Start v Jeseníku: 8:00 hod  Masarykovo náměstí

Jeseník – Rejvíz –  cyklostezka 553 – Mnichov - Vrbno pod Pradědem parkoviště Zlatohorská  (příjezd cca 9:50 – odjezd 10:20)  30 km

Vrbno pod Pradědem – Poštovská cesta lesem - Stará Voda – Světlá Hora – Světlá  - Staré Město – Bruntál  nám. Míru   (příjezd cca 11:25 – odjezd 12:10)  19 km

Bruntál –  Mezina – Razová - Leskovec nad Moravicí  Restaurace u kormidla, Leskovec 204 (příjezd cca 12:50 – odjezd 13:20)  15 km

Leskovec nad Moravicí – Staré Heřmínovy – Svobodné Heřmanice – Bratříkovice – Hlavnice – Nový Dvůr – Stěbořice – Zlatníky – Opava   Dolní náměstí (příjezd cca 14:40 – odjezd 15:10)  28 km

Opava – Malé Hoštice – Velké Hoštice – Kravaře – Štítina – Mokré Lazce – Lhota  - Smolkov –  Háj ve Slezsku – Jilešovice – místní komunikace – Kozmice - Hlučín    Mírové náměstí    (příjezd cca 16:25 – odjezd 16:55)   26 km

Hlučín  -  Ludgeřovice –  Petřkovice –  Ostrava      Prokešovo náměstí    (příjezd cca 17:30)  11 km

Podrobnou trasu najdete zde.